Novolet zamena
 
   

DIABETES ZAJEČAR
Društvo za borbu protiv šećerne bolesti "Zaječar"
 

   
           
      | Home | O Udruženju | Pitanja i saveti | Vaša pisma | Kontakt | Donacije | Linkovi | Sadržaj |  
 
 
    Japanski stil ishrane
Pripremio: prim dr Miodrag Đorđević

Kaže se da japanska ishrana koncentriše magičnu energiju hrane u kompaktne porcije pune zadovljstva. Ne mora se kuvati na japanski način da bi se uživalo u blagodetima koje daje japanski stil ishrane, dovoljno je jesti više ribe, povrća i voća, servirati hranu u malim porcijama, jesti polako i sa uživanjem i dodati ishrani neke zdrave detalje kao što je tofa sir ili pirinač.

 

   
         
 

Recepti - isprobajte:

 

  Prednosti japanskog stila ishrane

Zahvaljujući zdravom stilu života i ishrane Japanci žive duže od ostalih naroda. I ne samo da je očekivan život 86 godina za žene i 79 za muškarce (uporede radi u Americi žene žive 80 a muškarci 75 godina) već prosečan japanac 75 godina živi u dobrom zdravlju prema kriterujumima WHO. Japanci, među razvijenim zemljama imaju najnižu proprociju gojaznih, oko 3% (11% Francuza i 32% Amerikanaca je gojazno). A da nije sve u genima govori i to da se Japanci, takođe, brzo ugoje kada počnu da se hrane na zapadni način.

Jedite očima

Magija japanskog stila ishrane sastoji se u ravnoteži percepcije hrane i ukusnoj niskokalorijskoj hrani koja je poslužena u znalački kontrolisanoj količini u malim posudama i tanjirima što sve vodi ka zdravoj balansiranoj ishrani. Ovakav stil ishrane, koji uključuje uživanje u lepoti obroka vodi ka tome da se sporije jede i uživa u svakom zalogaju a kao posledicu manje pojedene hrane jer se mozgu daje vreme da shvati kada mu je dovoljno hrane. Prosečan Japanac jede za četvrtinu manje kalorija od prosečnog Amerikanca i to ima za posledicu njihov dug život. Dokazano je da 8% manje kalorija u ishrani sa umereno povećanom fizičkom aktivnošću dovodi do značajnog produžetka života a takođe i do smanjivanja rizika da se oboli od dijabetesa. Smanjivanje kalorijskog unosa ne treba da bude traumatizujuće. Tajna je u tome da se visokokalorična hrana (ona koja sadrži više kalorija po gramu namirnica) kao što je to čokolada, čips, masni biskviti, zameni niskokaloričnom kao što je to voće, povrće, supe od povrća (ove supe deo su svakodnevne ishrane Japanaca).

Značaj malih porcija

U Japanu, hrana se služi u odvojenim malim činijama i tanjirićima umesto u jednom velikom poslužavniku. Obrok se sastoji u tome da se proba malo od svačega. Serviranje malih porcija jedna je od najvažnijih tajni zdrave ishrane i redukcije telesne težine. Istraživanja su pokazala da kad se serviraju veće porcije one bivaju i pojedene, bez obzira da li smo planirali da ih pojedemo i da li smo zaista gladni. Ljudi pojedu i do 45% više hrane kada je poslužena u većoj količini. A sedam od deset upitanih osoba kažu da količina hrane koju sipaju u tanjir zavisi od veličine tanjira. Sve što je navedeno ima i dobre i loše strane. Loše je to što jedemo bez razmišljanja a dobro što se količina hrane koju pojedemo može smanjiti.
Pokušajte da zamenite tanjire koje obočno koristite za ishranu dezertnim. Ješćete manje a da to nećete ni primetiti jer će vaš tanjir izgledati puno sa manje hrane. Ili pokušajte da hranu servirati u činijcama. Osim toga, ne mora se smaniti količina sve hrane veće samo one koja je bogata mastima i kalorijama.

Otkrijte pirinač

Ishrana Japanaca podrazumeva velike količine pirinča. Male činije pirinča služe se uz svaki obrok, uključujući doručak. Bez masnoća, bogat složenim ugljenim hidratima, pirinač zasićuje sa manje kalorija ostavljajući u stomaku manje prostora za hranu koja deblja. Japanci pirinač jedu kuvan i bez masnoća.

Uživajte u povrću

Japanci su narod koji obožava povrće. Kada pitate japansku domaćicu koji joj je omiljeni obrok koji služi porodici, većina će odgovoriti da je to mešano povrće ukrčakano u začinjenoj supi. Crvena babura, grašak, tikvice, plavi patlidžan, crni luk, paradajz, zelena paprika, sočivo, šargarepa, spanać, maldice bambusa, cvekla, slatki krompir, koren lotosa, repa, daikon (velika bela rotkva), burdok (japansko korenasto povrće bogato dijetnim vlaknima), šitaka pečurke ali i morsko povrće kao što je kombu, nori i vakame deo su uobičajene japanske ishrane. Za svaki obrok služi se 4-5 različitih jela od povrća i niko ne smatra da čudno ako se supa od povrća posluži za doručak. Povrće se služi kuvano u začinjenoj supi, pečeno u maloj količini ulja od kanole ili kuvano na pari. Sve metode pripremanja povrća u Japanu omogućavaju maksimalno čuvanje korisnih sastojaka.

Glavni ’’štos’’

Riba, posebno masna riba (Japanci posebno vole losos, svežu tunu, skušu, sardelu i haringu), bogati su omega 3 masnim kiselinama za koje se zna da štite srce i krvotok i doprinose poboljšanju raspoloženja. Japanci čine oko 2% svetske populacije a pojedu oko 10% svetskog ulova ribe. To što Japanci jedu više ribe ima posledicu da jedu manje crvenog mesa koje sadrži zasićene masne kiseline koje doprinose razvoju ateroskleroze i pojavi srčanih oboljenja i dovodi do gojaznosti, kada se uzima u većoj količini.

Soja

Kada se konzumiraju umereno, soja produkti kao što je tofa sir i drugi, dobra su alternativa mesu kao izvor proteina jer imaju malo ili nimalo masti. Japanski obrok obično sadrži više od jednog jela od soje napr. miso supa ili komadići tofa sira.

Ukusni dezerti

Tipičan japanski dezert je sezonsko voće, oljušteno, iseckano i ukusno aranžirano u lepom tanjiriću. Japanci vole i zapadnjačke dezerte kao što je sladoled ili kolaći ali ih obično nude u manjim porcijama i sa prefinjenijim ukusima. Šolja japanskog zelenog čaja savršen je kraj svakog japanskog obroka.
Slika - čaj

Zdrave opcije

Potrebno je samo malo promena pa da se i japanski stil ishrane učini još zdravijim. To je korišćenje braon pirinča umesto belog. Tradicionalna japanska kuhinja koristi braon pirinač koji je integralna žitarica bogata dijetnim vlaknima i korisnim ugljenim hidratima. Druga stvar je redukcija soli koju Japanci obilno koriste u ishrani zbog velike količine soja sosa koji koriste i usoljene hrane. Kad god je moguće birajte sosove sa smanjenom količinom soli ili smanjite količinu koju koristite.


 

     
     
     
     
Izložba u zaječarskom Muzeju

Izložba lutaka u zaječarskom muzeju koja je održana 29. i 30. maja 2009. godine praćena je i prikazom 4 karakteristična japanska jela.




Oden (recept)



Oden je japansko zimsko jelo koje se sastoji od kuvanih jaja, daikon rotkvica, konjakua (vrsta japanskog želea), obrađenih komadića ribe dinstanih na vatri i daši supe sa soja sosom. Sastojci se razlikuju među regionima i domaćinstvima. Karaši (japanski senf) često se koristi kao začin. Kada pripremate oden, sastojke možete staviti da se kuvaju kada god vi to želite za razliku od drugih jela. Oden možete kupiti u pokretnim kioscima i u većini prigodnih radnji tokom zime u kojima vidite da se krčka lonac sa odenom. Različite vrste odena sa jednostavnim sastojcima prodaju se po veoma povoljnoj ceni od 50 jena.

Bento



Bento je posuda za ručak koja je podeljena na nekoliko delova i koristi se u više svrha, za odlazak u šetnju, na ekskurziju, na posao. Sastoji se od kuvanog ili pohovanog sezonskog povrća i ribe, pečene ili sirove ribe, prženog jajeta umotanog u rolnu, kuvanog pirinča… Sve namirnice se odvojeno smeštaju tako da ni jedna ne pokvari ukus drugoj. Iako je bento lako dostupan širom Japana, još uvek je uobičajeno da japanske domaćice potroše puno vremena i energije u pravljenju bentoa.

Macutake



Macutake je vrsta pečurki koja raste ispod drveća i obično su sakrivene ispod opalog lišća. Teško ih je pronaći i zbog toga su jako skupe. Domaća proizvodna macutake pečurki u Japanu je u poslednjih 50 godina značajno smanjena i to je takođe doprinelo njihovom dodatnom poskupljenju. Godišnja berba iznosi manje od 1000 tona i najvećim delom se uvoze iz Kine, Koreje i severoistočnog Pacifičkog dela Amerike i severne Evrope (Švedska, Finska). Cena macutake pečurki na japanskom tržištu zavisi i od njihove veličine, kvaliteta, porekla i dostupnosti. Na početku sezone cena je najveća i kreće se oko 2 000 dolara po kilogramu.

Somen



Somen su veoma tanki beli japanski rezanci napravljeni od pšeničnog brašna. Služe se hladni prečnika su manjeg od 1,3 mm. Razlika između somena i drugih tankih rezanaca (hijamugi, udon) je u tome što su somen rezanci jako dugi a ostali su kratki. Somen se servira hladan sa supom od soje koja se zove cuju i veoma je popularan tokom leta jer vam pomaže da se rashladite. Neki restorani nude nagaši somen u letnjoj sezoni. Rezanci su smešteni u duge klisure napravljene od bambusa koje se prostiru duž celog restorana. Kroz njih protiče čista, ledeno hladna voda. Dok somen rezanci prolaze, gosti treba da ih uz pomoć štapića izvade, za šta je potrebno puno spretnosti, i da ih umoče u cuju sos. Nekoliko luksuznih restorana stavljaju somen rezance da plove improvizovanim brzim potocima tako da gosti mogu da uživaju tokom obroka u predivnom prirodnom okruženju. Napravljene su mašine za kućnu upotrebu koje simuliraju ovaj doživljaj.

Hrana koja je praznik za čula

Eksplozija lepote, ukusa i blagodeti za zdravlje čini Japanski stil ishrane prihvatiljivm za sve koji žele da žive duže, vitkije i zdravije. Pokušajte da poslužite ribu, povrće i pirinač u vašem najlepšem posuđu i uživajte u blagodetima japanske kuhinje. Štapići nisu neophodni.

Literatura:

1. http://www.webmd.com/diet/features/diets-of-world-japanese-diet 

Sve fotografije snimljene su u zaječarskom Muzeju. Autor: prim dr Miodrag Đoređević
     
             
                   
 
 
      | Home | O Udruženju | Pitanja i saveti | Kontakt | Donacije | Linkovi | Sadržaj |  
                   
  (C) Copyright 2006-2012. Udruženje za borbu protiv šećerne bolesti Zaječar.       Developed by Infotrend